Indholdsfortegnelse
Hvad er SEO?
SEO eller søgemaskineoptimering er helt simplificeret, en betegnelse på det arbejde der gør at ens hjemmeside ligger bedre i Google. Der arbejdes primært på at forbedre ens placeringer i Google, da de står for over 98% af alle søgninger på nettet. Når der arbejdes med SEO, kan der ligges vægt på op mod 200 forskellige ranking faktorer, som er med til at bestemme hvilken rækkefølge hjemmesider skal ligge i, på et givent søgeresultat. Det er ikke alle parametrerne der vægter lige højt i Google algoritme.
SEO arbejdet kan opdeles i 2 underkategorier:
On-page SEO: Det der foregår på din hjemmeside, og som du har 100% kontrol over at rette. Det kan være alt lige fra SSL-certifikater til optimering af meta-tags.
Off-page SEO: Det der foregår på andres hjemmesider. Off-page SEO dækker primært over linkbuilding, som vi kommer mere ind på senere.
Nogle eksperter vælger at dele SEO op i flere underkategorier, men jeg tager her udgangspunkt i at, der er styr på de indledende opgaver som fx. søgeordsanalyse. Jeg har skrevet en guide omkring hvordan du laver en søgeordsanalyse her
Jeg har ikke tænkt mig på komme ind over alle 200 faktorer på denne side, men derimod at hjælpe dig i gang med de optimeringer som vægter højest, og som ofte er der mine kunders hjemmesider halter. Det er desuden kun Google der kender de mere end 200 ranking faktorer.
Hedder det SEO optimering?
Det korte svar er nej. SEO optimering er ikke det korrekte fagterm, da O’et i SEO står for optimering eller ‘optimization’. Men bare rolig – hvis du er kommet ind på denne side ved hjælp af en søgning på ‘SEO optimering’ er du ikke den eneste. Der er faktisk hele 880 danskere, der hver måned søger efter dette.
Det er også grunden til at jeg har valgt at fokusere på dette søgeord. Der er meget lavere konkurrence på denne søgning, hvilket giver mig mere eksponering i Google og større chance for, at jeg får muligheden for at arbejde og hjælpe en af jer besøgende, da der er flere der læser min SEO guide.
Min guide er ikke udtømmende og du er meget velkommen til, at give mig et kald for en uforpligtende snak om SEO!
On-page SEO & Teknisk SEO
On-page- & teknisk SEO dækker over alle de optimeringer du foretager dig på din hjemmeside. Det kan altså være alt lige fra tekstoptimering til redirects. Nogle eksperter kalder den mere tekniske del for teknisk SEO, men da det hele foregår på siden, passer det fint under ‘On-page SEO’.
Der er ingen grænser for, hvor meget du kan optimere på din side. Det er derfor vigtigt at du har fokus på, hvor der er mest at hente på kortest tid. På denne måde sikrer du at resultaterne kommer hurtigere og at du ikke mister modet under vej. Det vil variere fra side til side, hvor denne halter mest, men jeg vil alligevel her komme ind over de emner, du som et minimum bør have styr på – og som samtidigt kan rykke dine placeringer i Google gevaldigt.
I dette afsnit vil jeg komme ind på indhold på din side, hastighedsoptimering, schema markering, redirects og SSL-certifikater.
Indhold
“Content is King” – det sagde Bill Gates tilbage i 1996 og det holder stadig stik. Indhold er et af de vigtigste, hvis ikke det vigtigste onpage SEO parameter. Uden indhold på din side, kan du ikke forvente at din hjemmeside kommer op og ligger godt i søgemaskinerne. Dette skyldes primært to ting:
- Søgemaskinerne kan ikke regne ud hvad din side handler om, og ved derfor ikke ved hvilke søgeord din side skal vises på.
- Søgemaskinerne finder ikke din side informativ/fyldestgørende nok til at den skal ligge i toppen.
Et godt udgangspunkt er at kigge på de 3-5 første resultater, på det søgeord du forsøger at rangere på. Tag gennemsnittet af det antal ord de har på deres landingsside og lig 100 ord oveni. Det er naturligvis vigtigt at sidens relevans holdes, og at du bruger et korrekt overskrifts-hieraki.
Hvis du på baggrund af ovenstående metode har opdaget at du har 200 ord mindre end gennemsnittet, og ikke ved hvad du skal skrive om, kan du med fordel tage et kig på Google. Hvis du søger på dit søgeord og scroller helt ned i bunden, vil du se foreslag som Google relaterer direkte til det søgte ord. Dette er gode emner at få flettet ind på din landingsside.
Hastighedsoptimering
Hastigheden på din hjemmeside er også afgørende for, hvordan den ligger i diverse søgemaskiner. I takt med at folk bliver mere og mere vant til hurtige hjemmesider, mister du utålmodige kunder, hvis din hjemmeside loader for langsomt. Op mod 50% af dine besøgende forlader faktisk siden, hvis den er over 3 sekunder om at loade. Derudover skyldes denne udvikling også dels at flere af Googles besøgende søger via deres mobildata. Der er altså tale om en langsommere forbindelse, hvorfor der stilles større krav til de enkelte hjemmesider når det kommer til loadhastighed.
Hvordan ser du så om din side er langsom?
For at se hvor hurtig din hjemmeside er, kan du bruge gratis værktøjet tools.pingdom.com. Når du er inde på siden, indtaster du din URL med den korrekte protokol (http/https). Herefter sætter du lokationen til enten “London” eller “Frankfurt” og trykker “Start test”. Efter et par sekunder, får du dit resultat.
Hvad kan du så gøre, hvis din hastighed halter?
Dette kræver en guide for sig selv, som muligvis kommer senere. De primære fejl som jeg oplever hos vores kunder er:
- For store billeder
- Manglende cache
- For mange requests
Medmindre du optimere dine billeder og sørger for de er tilpas små, inden du uploader dem, vil de sløve din side unødvendigt. Hvis du bruger WordPress kan du dog gøre dette efter billederne er uploadet og tilmed automatisk. Jeg plejer at bruge Smush som er et gratis plugin til at optimere billeder, men der er mange andre bud på gode plugins til optimering af billeder.
Hvis du ikke har et cache plugin vil dine besøgende, hver gang de besøger din side, skulle hente alle filer på ny. Dette betyder ekstra lang loadtid og dermed en langsommere hjemmeside. Der findes igen rigtig mange gratis plugins til WordPress, som kan hjælpe dig med denne del. Jeg bruger som regel pluginet Autoptimize. Udover at autoptimize aktivere browserens cache, så hjælper det også med at komprimere dine filer.
Redirects
Peger dine links på den forkerte version på din side, eller redirecter du sider med 302? Så mister du værdi, som ellers kunne blive sendt rundt på din side, og dermed være med til at sikre bedre placeringer. Udover SEO-perspektivet i denne fejl, så sløver redirects også brugerens færden på siden, da et klik på et link der redirecter vil resultere i en langsommere hjemmeside.
Tjek HTTP-redirects
På Kreer har vi lavet en redirect checker, som hjælper dig med at opdage eventuelle redirectfejl. Værktøjet kommer med en forklaring til hver fejlkode.
Interne fejllinks
Interne fejllinks er et stort problem, og noget der bør tjekkes op på løbende, hvis der arbejdes aktivt på hjemmesiden. Der findes en række gode værktøjer til dette formål. Hvis du har under 500 URLs kan du med fordel tage et kig på værktøjet Screaming Frog, som tillader dig at tjekke op til 500 URLs gratis.
Schema
Schema markup er data du indsætter på din side, som giver søgemaskinerne en række informationer omkring din virksomhed eller dig som person. Dette kan være informationer som: adresse, sociale profiler (facebook, trustpilot osv.), logo, virksomhedens navn, prisklasse, telefonnummer, email, typen af indhold på den enkelte side, og meget meget mere. Schema kan ikke ses på din hjemmeside, men læses og bruges af søgemaskinerne til at forstå din hjemmeside bedre. Udover disse usynlige informationer, kan du også markere dine anmeldelser, events osv. Hvis det gøres korrekt vil du kunne se stjerner, eventkalender mm. direkte i Googles søgeresultat. Schema er med til at øge din CTR (Click-Through Rate), da din hjemmesides URL vil være mere fremtrædende i SERP (Search Engine Result Page). Det er muligt at tilføje schema på alle slags hjemmesider.
Schema kan være med til at booste dine placeringer i Google og tager ikke mere end et par timer at sætte op. Det er en god investering at få opsat schema på sin side, hvis det er udført korrekt. Schema kan opsættes ved brug af JSON, microdata eller RDFa – det anbefales at man bruger JSON.
Du kan læse mere om schema, og finde det markup der passer bedst til dit firma på schema.org. Google har desuden lavet deres eget værktøj, hvor du kan teste hvordan de ser dit schema markup.
SSL
SSL-certifikater blev i 2017 en essentiel del af SEO, da Google meldte ud at de ville markere hjemmesider som ikke brugte HTTPS som “ikke sikre”. Denne markering ses indtil videre kun i Google Chrome Browseren. I Chrome vil du også opleve en popup, når du forsøger at udfylde en kontakt- eller bestillingsformular, hvis siden ikke kører med HTTPS / SSL-certifikat. Google ønsker det bedste for deres brugere og at levere det bedste resultat, hvorfor det giver dog mening at de nedprioriterer sider som ikke er krypteret med et SSL-certifikat.
Der er i virkeligheden ingen undskyldning for ikke at have et SSL-certifikat. Let’s encrypt er understøttet på de fleste webhoteller, og du kan altså med få klik få et gratis SSL-certifikat. Så certifikatet er ikke noget problem. Det der kan volde problemer hos den ikke IT-kyndige, ligger i redirects fra HTTP til HTTPS. Det er vigtigt at dette bliver gjort med en 301 redirect, da denne fortæller at der er tale om en permanent redirect. Gøres dette ikke korrekt, kan du opleve at dine placeringer falder, på trods af at du har gjort noget godt for dine placeringer, ved at tilføje HTTPS. Hvis det derimod implementeres korrekt, vil du i de fleste tilfælde opleve stigninger i søgemaskinerne.
Den sidste ting du skal være opmærksom på når du implementerer HTTPS er interne links. De interne links skal naturligvis også pege på https-versionen af din side – ligesom alle billeder, javascript-filer, css-filer mm. skal hentes via HTTPS.
Off-page SEO
Off-page SEO dækker over alle de tiltag, der bliver lavet på eksterne sider, men samtidigt gavner din hjemmesides placeringer. Det foregår typisk ved at skaffe “anbefaling” fra andre sider i form af links, mentions eller likes på diverse sociale medier. Disse anbefalinger bliver set som en form for stemmer af søgemaskinerne. Anbefalingerne indikerer at din side er et besøg værd, og er på den måde med til at forbedre dine placeringer i søgemaskinerne. En “anbefaling” er dog ikke bare en anbefaling, nogle vægter nemlig højere end andre.
Lad os antage at en kaffe-blog anbefaler, et kaffe produkt på din hjemmeside i form af et link. Dette er en stærk anbefaling, da Google har kategoriseret jeres hjemmesider i samme niche. Hvis selvsamme kaffe-blog anbefaler en græsslåmaskine på en anden af dine sider, vil denne anbefaling altså ikke være ligeså troværdig og dermed sinde mindre værdi til din hjemmeside. Præcis hvor meget mindre værdi vides ikke, og dette vil desuden variere fra niche til niche, alt efter hvor gode søgemaskinerne er til at kategorisere disse.
En anden vigtig faktor når det kommer til anbefalinger er autoritet. Hvis kaffe-bloggen ikke har nogle anbefalinger til sin egen side, vil der ikke være opbygget meget autoritet på siden. Der vil derfor være mindre troværdighed og mindre værdi i en anbefaling fra en hjemmeside, der ikke selv har nogle anbefaling.
Du bør derfor gå efter at få links fra hjemmesider, der er i samme branche som dig, og som her så mange anbefalinger til siden som muligt.
Hvis du ikke har nogle links til din hjemmeside i forvejen, eller blot ønsker flere links men ikke har råd til at købe dig til ydelsen, så har jeg lavet en liste med 100 gratis danske links. Denne form for links er naturlige at have, hvorfor du roligt kan tilmelde dig til et par stykker om ugen.
Gør det selv SEO optimering
Det er muligt at lave en del af SEO optimeringen selv, selv om du ikke har hverken et stort blognetværk eller en baggrund som webudvikler. Langt hen ad vejen handler god SEO optimering nemlig om at få knoklet sig igennem nogle gode onpage tekster og få oprettet en masse eksterne links til sin hjemmeside. Der vil dog være et tidspunkt i optimeringsarbejdet, hvor du får brug for noget ekstra, som den almindelige webshopejer måske ikke har kompetencerne til. Dette vil være nødvendigt i større brancher, for at slå dine konkurrenter på de mest konkurrenceprægede søgeord.
De tekniske og mere bagvedliggende optimering har til formål at gøre din hjemmeside mere attraktiv og læsbar for Google. Hvis du er gået i stå med din SEO optimering, kan det være tid til at kigge på det tekniske Setup på din hjemmeside. Du er velkommen til at kontakte mig i formularen i siden for, at få uforpligtende sparring af mig omkring dette.
Nå, men lad os komme i gang med de forskellige parametre du selv kan rode med.
Inden du går i gang
Inden du går i gang med SEO optimering på din hjemmeside, er det vigtigt at du har de rigtige værktøjer, så du kan spore hvordan du klarer det og hvor meget afkast dine anstrengelser giver. For at måle dette, skal vi have opsat en række sporringsværktøjer, der kan hjælpe med netop dette.
Google Search Console hjælper dig med at se din udvikling i placeringerne, samt hvor mange kliks du har fået på hver enkelte søgeord. Du kan også bruge Search Console til, at finde nye søgeord som du bliver fundet på. Det ses ofte at der dukker søgeord op på listen, som du ikke har optimeret imod. Vigtigst af alt kan du bruge Google Search Console til at holde styr på eventuelle fejl der måtte være på dit website. Google Search Console er et gratis værktøj udviklet af Google.
Google Analytics er værktøjet som du skal bruge for at holde styr på, hvordan din hjemmeside performer. Her har du mulighed for at se afvisningsprocent, hvor dine salg/leads kommer fra, og meget mere. Du kan stort set fremtrylle alt i Google Analytics. Ligesom Search Console er Google Analytics et gratis analyse værktøj, som du kan implementere på din hjemmeside.
I Google Analytics bør du få opsat konverteringssporing. Dette gør det muligt for dig at se præcis hvor dine salg eller henvendelser kommer fra (SEO, Ads, E-mail, you name it).
Vælg de rigtige søgeord
Valg af søgeord anses af mange for at være den vigtigste del af SEO-optimering. Valget af søgeord kommer til at afgøre hvor hurtigt du kan komme i mål med dine optimeringer samt hvor stort et afkast/gevinst du vil få, når dette sker.
Det er naturligvis vigtigt at du vælger nogle søgeord, som der rent faktisk er nogle der søger på. Hvis der ikke er nogle søgninger på dit ord, vil du ikke kunne få mere trafik til dit site, ved at ligge nr 1 på søgeordet.
Dernæst er det vigtigt at søgeordshensigten, altså den hensigt den der søger har, er gennemtænkt. Du skal kunne leve op til de forventninger den søgende har, hvad enten der er tale om en informationssøgning eller en købssøgning.
Sidst men ikke mindst skal du tjekke konkurrencen på søgeordet. Hvis det kun er store spillere der rangere på side ét i Google, bør du vælge et andet søgeord, eller en længere udgave af søgeordet. Der kan være utrolig meget trafik i at optimere imod long-tail keywords, da der ofte er 1) mindre konkurrence og 2) større købsintention. Et long-tail keyword er et søgeord med 4 eller flere ord i sig.
Optimering af indhold
Når du skal optimere din landingsside imod et søgeord, er det vigtigt at kigge på dine konkurrenter på det pågældende søgeord. Hvis den der ligger på side 1 i Google i gennemsnit har 3000+ ord på deres side, skal du ikke have forventninger om, at Google finder din side med 459 ord tilfredsstillende og informativ nok. Du kan med fordel optimere dit indhold ud fra den information dine konkurrenter har. Dette kan gøres ved at få inspiration til overskrifter (og omformulere disse), og efterfølgende fylde din viden ind under de forskellige overskrifter.
Du bør ligeledes se, hvor stor søgeordstætheden er på dine konkurrenters sider. Hvor mange gange nævner de det primære søgeord i deres tekst kontra tekstens samlede længde? Dette vil give dig en indikation om, hvor mange gange du kan tillade dig at nævne det søgeord på din landingsside.
Det er vigtigt at din side er tilfredsstillende, informativ og brugervenlig nok til, at dine besøgende ikke hopper tilbage til Google og vælger et andet resultat. Dette resulterer i ‘Pogo sticking’ som kan skade dine placeringer.
Gratis SEO værktøjer
Der findes et hav af rigtig gode gratis SEO værktøjer. Jeg vil her give dig et par af dem, som jeg benytter næsten hver dag. De fleste af værktøjerne kan bruges til at arbejde med de punkter jeg har gennemgået i denne artikel.
Ahrefs
Ahrefs er en af de førende inden for opdagelse af nye links og evaluering af links værdi. Ahrefs har opfundet termen DR (domain rating) – og Ahrefs er dermed den eneste side som har dette parameter. De har lavet en gratis version, som du kan bruge helt uden at oprette dig. De viser dog kun 100 links per domæne, i denne gratis udgave.
Screaming Frog / SEO Spider
Screaming Frog kan bruges til at finde alt lige fra ‘missing alt-tags’ til døde links. Det er med andre ord et rigtig godt værktøj til at finde fejl og mangler på din side. Værktøjet er gratis, men scanner kun 500 sider i gratis versionen, hvor den betalte version scanner hele din hjemmeside.
Pingdom Tools – Speed test
Pingdom har lavet en yderst brugervenlig hastighedsmåler til hjemmesider. Værktøjet er gratis, og udpeger konkrete problematikker, som du bør rette op på. Hvis du er i tvivl om hvordan du bruger værktøjet, så kan du scrolle op til ‘On-page SEO’ afsnittet, hvor jeg forklarer dette.