Teknisk SEO

Teknisk SEO er kunsten i at få søgemaskinerne til at forstå din webshop eller hjemmeside bedst muligt. Dette er det første du skal i gang med, hvis du ønsker bedre placeringer i Google.

Hvad dækker teknisk SEO over?

Teknisk SEO dækker over alle de tekniske optimering du kan lave på din hjemmeside, for at den tager sig bedre ud i Google. Teknisk SEO er altså alt ligefra hastighedsoptimering, schema markup, redirects, SSL m.m. Det er med andre ord alle de ting som du ikke kan se på siden, men gør at siden performer så godt som muligt.

Hvad er forskellen på teknisk SEO og onpage SEO?

Har du stødt på termen “Onpage SEO” før, og synes det lyder meget som teknisk SEO? Så kommer der her en forklaring, som forhåbenligt kan hjælpe dig med, at kende forskel på de to i fremtiden.

Du ved nu at teknisk SEO dækker over serverindstillinger, SSL og alle de tekniske indstillinger som du ikke kan se på hjemmesiden. Onpage SEO dækker over alle de ting, du kan se på hjemmesiden. Det er altså alt lige fra content, meta-title, interne links, m.m. Så groftsagt er forskellen at teknisk SEO er optimering af maskineriet bag hjemmesiden, hvorimod onpage SEO er selve indholdet på din hjemmeside eller webshop.

Kan man ranke i toppen af Google udelukkende med teknisk SEO?

Det vil dog være tæt på umuligt at rangere helt uden en smule indgående links. Jeg mener dog, at den tekniske del af SEO bliver vigtigere og vigtigere i takt med, at Google vil forsøge at udfase linkbuilding-delen, da den er for nem at manipulere med.

Da jeg var i Chiang Mai, Thailand (SEO’ens hovedstad), mødte jeg en gut fra Australien, som fortalte at han fik hans kunders sider til at ranke i toppen af Google, udelukkende ved brug af schema markup.

Jeg har med success implementeret større mængde schema markup end før, efter jeg mødte ham, hvilket har resulteret i en gevaldig stigning i trafik for en række af mine kunder – og schema markup er blot en af de mange tekniske ting, man kan implementere på sin hjemmeside, for at gavne ens placeringer.

Kan jeg selv udføre tekniske optimeringer?

I teorien kan du godt udføre de fleste optimeringer selv. Der vil dog være begrænsninger, hvis du ikke er udvikler eller server-ekspert. Faktisk har selv de fleste udviklere svært ved at foretage denne form for optimering, da det 1) ikke er noget man lærer på studiet og 2) ikke er noget et almindeligt webbureau beskæftiger sig med. Du bør derfor, for at være på den sikre side, altid konsultere dig med en SEO-ekspert.

Hvilke tekniske optimeringer findes der?

Der findes mange tekniske ting, du kan gøre, for at din hjemmeside performer bedre i søgemaskinerne. Nedenfor ses et udsnit af disse, og jeg vil i de efterfølgende afsnit uddybe disse endnu mere, så du har helt styr på, hvad du kan gøre for at få bedre placeringer.

  • Indekseringskontrol
  • Redirects
  • SSL
  • Schema markup og rich snippets
  • Sprogversioner
  • Meta-tags
  • Mobilvenlighed
  • Hastighed

Indekseringskontrol

Indekseringskontrol dækker igen over en række optimering herunder:

Meta tags: Dine meta tags kan bruges til at kontrollere, hvilken tekst der skal vises ude i søgeresultaterne. Herudover kan meta tags indeholde informationer om hvorvidt du ønsker en side indekseret i Google eller ej. Titel-tagget er en direkte ranking faktor, og er altså med til at bestemme, hvor godt din side skal ligge i søgemaskinerne.

Canonical tags: Canonical tags er et skjult tag, som ligger i <head>-delen af din side. Tagget fortæller at der er en anden primær version af den enkelte underside, og benyttes ofte, hvis indholdet på din underside ikke er unikt nok.

Robots.txt: Din robots.txt fil finder du på domæne.dk/robots.txt. Denne fil kan blandt andet blokere for at crawlere kan besøge enkelte sider som fx ‘Kurv’ siden. Du bør dog lade denne være tom, hvis du er det mindste i tvivl om, om du gør det rigtige, da det i værste tilfælde kan betyde at din hjemmeside ikke bliver indekseret.

SSL

SSL eller HTTPS er en af de nyere ranking faktorer, og fortæller søgemaskinerne at din hjemmeside er sikker og krypteret. Du kan se om din hjemmeside benytter SSL, ved at kigge til venstre for dit domænenavn, når du besøger din side.

Det er vigtigt at alle dine sider har den grønne hængelås til venstre for domænenavnet, da det ellers ikke er en valid certificering. Hvis du ikke har den grønne hængelås, men er på HTTPS versionen af din hjemmeside, skyldes det oftest at du henter billeder eller filer via HTTP i stedet for HTTPS.

SSL certifikater fås desuden gratis hos de fleste webhotel udbydere.

Når du opsætter et SSL certifikat på din hjemmeside, er det vigtigt at du peger din HTTP version over på din HTTPS version med en 301 Redirect, da du ellers vil miste noget linkjuice i migreringen.

Sprogversioner

Hvis du benytter dig af sprogversioner, er dette en del af dit tekniske SEO setup. Det er her vigtigt at være opmærksom på at du har korrekte HREFLANG-tags. Disse tags skal, for at være valide, pege på den samme side på dine andre sprog, og de andre sprog skal ligeledes pege gensidigt til alle sprogversioner af samme side.

Hastighedsoptimering

Hastighedsoptimering er en af de vigtigere tekniske optimeringer. Det anslåes at op imod 50% af dine besøgende forlader din hjemmeside, hvis den er mere end 3 sekunder om at loade. Du går altså glip af rigtig meget, hvis det er tilfældet.

Når du arbejder med hastighedsoptimerin,g er der en række ting, du som et minimum bør have styr på:

  • Billedekomprimering
  • Cache
  • Minificering og komprimering af JS/CSS
  • Serversetup
  • Eksterne resourcer

Redirects

Redirects eller omdirigeringer er desværre et sted hvor mange går galt i byen. Redirects er et vigtigt element af teknisk SEO.

Det er ikke uden betydning om du redirecter dine sider med en 302 eller en 301 redirect. 301 redirects overfører linkjuice, hvilket betyder at den værdi du har opbygget på din side/underside, sendes videre til den nye side, hvis det gøres med en 301. Det gør de andre redirects ikke. Du og dine besøgende kan ikke se hvorvidt der bliver redirectet med en 301 eller en 302 – men det kan Google.

Korrekte redirects kan være alt afgørende for din hjemmesides synlighed, og du bør specielt være opmærksom på denne del, hvis du tidligere har fået redesignet din hjemmeside, eller på anden måde omstruktureret den.

Schema markup og rich snippets

Schema markup har vundet stort indpas i den tekniske SEO, da det kan være med til at optimere dine placeringer og din CTR (Click-Through Rate) I søgeresultaterne, da dine resultater vil skille sig mere ud.

Det er muligt at markere stort set ALT content på din hjemmeside. Schema markup hjælper søgemaskinerne til at forstå din side bedre, da du aktivt fortæller ‘her har du en menu’, ‘her er vores telefonnummer’ mm.

Udover de basale firmaoplysninger er det muligt at koble sin side op med facebook, linkedin, trustpilot og alle andre firmaprofiler.

Schema markup kan ligeledes bruges til at få vist Rich snippets i Google. Rich snippets kommer i mange forskellige former, men du har helt sikkert set en eller flere af følgende i Googles søgeresultater: Stjerner/rating, priser, billeder eller FAQ.

Mobilvenlighed

Hvorvidt din hjemmeside er responsiv, er blevet en endnu vigtigere ranking faktor efter Google lavede ‘mobile-first’-opdateringen, i forbindelse med at mobile søgninger overhalede desktop søgninger i Google. Det er altså ikke længere nok at have en flot hjemmeside på desktop, hvis din mobilversion er ikke eksisterende.

Er du i tvivl om din hjemmeside er responsiv, så kan du blot trække i browser vinduet og se om din hjemmeside tilpasser sig, og ikke får en horisontal scrollbar.

Har du brug for hjælp til Teknisk SEO?

Det kan, som navnet antyder godt være lidt teknisk at rode med teknisk søgemaskineoptimering selv. Jeg har i mange år arbejdet med søgemaskineoptimering, og qua min baggrund som webudvikler, sætter jeg stor pris på din tekniske del. Det er også her at vi ser den hurtigste fremgang, når der optimeres imod bedre placeringer i søgemaskiner som Google og Bing.

Vi starter altid arbejdet ud med at lave en teknisk SEO analyse. En teknisk SEO analyse vil være med til at belyse, hvilke områder der skal arbejdes mere på.

Sidst opdateret